OPEREREN IN VIRTUAL REALITY
SURGICAL TRAINING GAME
"Op het snijvlak van innovatie, wetenschap en onderwijs ontstond een ambitieus plan".
Schisis is één van de meer voorkomende congenitale aandoeningen met een zeer complex en lang follow up traject.
Van 0/18 jaar volgt het schisisteam de patiënt en zijn/haar ouders op zowel fysiek als emotioneel & psychologisch vlak. Ondanks dat de aandoening relatief veelvuldig voorkomt en de zorg in Nederland geconcentreerd is in slechts enkele teams is het aantal ingrepen in Nederland per team niet hoog genoeg om een adequate trainingssituatie te creëren voor arts assistenten in opleiding (AIOS) tot plastisch chirurg.
Merendeels vindt deze trainingssituatie na de opleiding plaats in een fellow-constructie of tijdens internationale "surgical camps". In lage- lonen-landen komt schisis veel vaker voor met meer uitdagingen om deze patiënten van goede operatieve expertise te voorzien.
Deze expertise komt over het algemeen van chirurgische teams uit eerste wereld landen, waaronder Nederland.
Projectdoel:
- Het ontwikkelen van een gevalideerde “chirurgische opleidingsgame voor (plastische) chirurgie” met als eerste item de operatieve correctie van schisis.
- Het creëren van een omgeving waarbinnen de verschillende operatietechnieken en operatieprocedures stap voor stap geoefend kunnen worden. Bij de ontwikkeling van deze game moet rekening gehouden worden met zowel lokaal als internationaal gebruik.
Dankzij de bijdrage van het innovatiefonds van het
Medisch Centrum Leeuwarden zijn wij, samen met
Grendel Games, begonnen aan de eerste fase in de ontwikkeling van de surgical training game.
VR surgical training game
Middels deze game kunnen AIOS een veel bredere training krijgen. Het geeft de gelegenheid om operatietechnieken te oefenen waar de AIOS normaal gesproken geen/weinig toegang toe hebben.
Onderwijs en wetenschap
Een game die de opleider de mogelijkheid geeft om gerichte feedback te geven op operatie skills.
Binnen- & buitenland
Game kan gebruikt worden als ondersteunende tool voor ‘surgical-camps’ die plaats vinden in ontwikkelingslanden.
Tijdspad ontwikkeling
Fase 1 van de game is per 1 oktober 2022 gestart. Het is de verwachting dat de eerste prototype per 1 maart 2023 klaar is voor gebruik. Het volledige tijdspad voor de ontwikkeling van de game is zo'n 2,5 jaar.
De ontwikkeling van THEOR - SCHISIS
Bijgewerkt tot januari 2023
De afgelopen periode lag de nadruk op het verzamelen en aanleveren van materiaal en informatie, zoals beelden van de verschillende schisis varianten, de anatomie van schisis en de verschillende operatie technieken. Met alle verzamelende informatie is ons team van Grendel Games begonnen met de bouw van de game.
Schaduw & ambient occlusion
Om inzichtelijk te maken hoe schaduw en licht invloed heeft op een virtuele omgeving zijn ons verschillende mogelijkheden gepresenteerd. Van weinig schaduw en "ambient occlusion" tot heel veel.
Wij hebben gekozen voor de virtueel meest rustige variant, de variant waarbij schaduw en "ambient occlusion" de minste aandacht vragen. Hierdoor blijft de focus volledig op het operatiegebied liggen. Bijkomend voordeel is dat deze variant op de goedkopere VR-bril kan draaien waardoor dit perfect past in onze wens om een game te ontwikkelen die laagdrempelig is in gebruik en kosten.